torstai 19. syyskuuta 2013

Vähän lisää infoa minusta :)

Tosiaan jäi eilen mainitsematta, että mitä opiskelen ja miten olen tänne päätynyt yms! Eli opiskelen Omnian aikuisopistossa ompelijakisälliksi, mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että olen jo aiemmin valmistunut vaatetusompelijaksi, ja jatkoin opintojani suuntautuen ateljee-ompeluun.

Heti koulun alettua vuosi sitten rupesimme opettajamme kanssa puhumaan tulevista työssäoppimispaikoista, ja meille kerrottiin ulkomaillelähdön olevan yksi vaihtoehto. Suurin osa paikoista Euroopassa, joissa on jo aiemmin ollut opiskelijoita Omniasta, on ollut teattereita. Koska minä olen kuitenkin suuntautunut ateljee-ompeluun enkä teatteripukuihin, teatteri ei olisi ollut ehkä ihan paras vaihtoehto minulle! Siispä sain kuulla, että Barcelonassa on yksi yritys, jossa on ollut useita opiskelijoita, ja joka voisi sopia hyvin minulle. Tästä sitten innostuneena aloin heti suunnittelemaan vaihtoon lähtöä... 

Vaihdon ajankohta oli oikeastaan heti alusta asti selvillä, koska nyt on ainoa hetki, jolloin voin olla muutaman viikon poissa koulusta jäämättä jälkeen opinnoissani. Oikea työssäoppimisjakso meillä olisi siis jo alkanut elokuun alkupuolella ja päättynyt syyskuun lopussa. Espanjassa kuitenkin lomat ovat yleensä vasta elokuussa, joten syyskuuta ennen en tänne olisi vielä voinut tulla.

Tuleva työpaikkani muuttuikin vielä tuossa keväällä, kun edellinen vaihtoonlähtijä ei ollutkaan jostain syystä päässyt alkuperäiseen paikkaan. Minulle tämä oli kuitenkin oikeastaan aika hyvä, koska edellinen paikka oli ollut vähän eri tyyppinen ompelimo, ja hää- ja juhlapuvut ovat enemmän minun juttuni, kuin aiemmassa paikassa valmistetut jakkupuvut!

Sain vaihtoa varten apurahan koulun kautta, ja se kattaa lennot ja asumisen.

Vaihtoon hakeminen sujui minun osaltani todella helposti, täytin vain Omnian hakemuksen, Europassi-cv:n ja tein englanninkielisen hakemuskirjeen. Myöhemmin kävin vielä terveydenhoitajan tarkastuksessa, kulttuurivalmennuksessa ja lähetin tulevalle työpaikalleni infoa itsestäni. Päätin itse mitkä lennot halusin, ja koululta varattiin ne puolestani, ja asunnon tosiaan etsin ja varasin itse. Vielä muutama päivä ennen lähtöä käväisin koululla keskustelemassa kansainvälisyystoimiston Riian kanssa (joka on tätä vaihtoasiaani alusta asti hoitanut) kaikki viime hetken asiat läpi.

Suomessa olen työskennellyt alalla vasta vuoden, aloitin työt suomalaisessa hää- ja juhlapukuliikkeessä melkein heti perusopinnoista valmistumiseni jälkeen. Siis aika lailla vastaavaa työtä olen tehnyt jo Suomessa, mutta eipä siinä ole ollut kovinkaan paljoa yhtäläisyyksiä loppujen lopuksi. Välillä tuntuu, että melkein joka asia tehdään täällä jotenkin eri tavalla kun mihin olen tottunut Suomessa!

Ehkäpä jo seuraavassa postauksessa pääsen kertomaan vihdoin lisää työstäni täällä, ja kaikesta mitä olen jo Barcelonassa ehtinyt nähdä ja kokea! :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti